Avslöjanden

Nu ska man ju inte avslöja allt för mycket på en offentlig blogg, särskilt om man vet att chefen läser den. Men å andra sidan så är det så sällan jag har någon chef. Sist var SVT och "Vargen" som jag kallade henne och det gick ju bra! Vi är fortfarande goda vänner:-) 
(vill bara tillägga här att smeknamnet inte är för att hon är som en varg, utan för att det associerar till hennes namn. Jisses, vad jag var rädd för att trampa tår ikväll då...!)
 
Nåväl. Det jag skulle avslöja är ju att jag i nästan hela mitt liv varit trött på morgonen. (Ta-daa! var väl ingen sensation, men med tanke på att jag driver ett Bed & BREAKFAST så...) Kan ju bero på att mitt jobb hemma i Sverige till 95% är på kvällar och nätter. Men med åren (läs "min hund) så har jag blivit bättre på att komma mig upp på morgnarna. Men hemma i Piteå är det en lugn morgonpromenad, läsa tidning, äta lite frukost och komma igång någon gång mitt på dan.
 
Men här...! Merdé (tror jag de säger när det är lite kraftfullt) vad det ska hända mycket på dygnets första timmar!!
 
Först ska jag försöka se ut som folk (läs: tvätta, kamma, måla, hitta kläder)
Sen ska jag gå till bageriet (en bit bort eftersom det som är nära är stängt. Fast jag vet egentligen inte vart det "nära" är ändå så) och där är det en jäkla "kommers" tidigt på morgonen! (heter det kommers på svenska eller är det pitemål..? Minns att pappa rökte röda "commers" när jag var liten. Förmodligen med annan stavning. Fast nu menar jag kommers som i intensiv handel. Det här med parenteser verkar vara min grej. Spretig? Jag? Nähä..!)
 
Sen så ska jag försöka memorera några franska artighetsfraser som alla slänger sig med heeeela tiden. Det gör jag i kön på morgonen i bageriet. Men jag vet inte skillnad på NÄR jag ska säga Merci boco eller Bonjour eller Bonsoir eller a revoir, a bientot, osv. så jag brukar härma den som står före mig i kön. Ibland hittar jag nåt nytt ord jag testar och vips står man där med något nytt bröd i näven. Idag blev det lyckat. Men här i kaloriernas epicentrum är det svårt att misslyckas på ett bageri. (Fast för mig är det typ som ett misslyckande, eftersom jag har varit LCHF;are tidigare. Nu är det HCHF. No good combo.
 
Nå, var var jag? Jo, efter bageriet ska jag ju hem och fixa frukost. Nej, det är inte alls svårt, det är bara det att jag jobbar lite långsamt på morgnarna. Har inte riktigt hela rutinen inne ännu. Så i morse var jag preciiiis klar när första gästen kom ner, fast målsättningen är att allt ska vara klart och bortplockat och diskat innan de kommer. Men trots ett litet "målfoto" så här i början så var alla supernöjda! Tror jag aldrig fått så mycket beröm för en frukost! Det är riktigt roligt att ge bra service och se nöjda gäster. Mer tillfredsställande än vad jag trodde faktiskt.
 
Samma bild som på FB kommer här. Hade TÄNKT ta en fin bild med alla gästerna. Men glömde..
 
 
Sen städa undan och fixa med bokningar (det rullar in nya varje dag!!)  Men så på eftermiddagen bestämde jag mig för att äta en matsäck på stranden. Packade väskan och en liten stol och vandrade ut på stan. Men det tog en stund innan jag fick i mig matsäcken. Sååå mycket att se på!
 
Så lite bilder från dagens promenad. Hamnade mitt i ett bröllop. En lite gräddbakelse mitt i vimlet. Se så glad hon är.... Det här med att gifta sig är något särskilt...
 
 
samma bild som jag "zoomat" in (jo, just det kunde jag, tillfälligtvis!)
 
 
 
Och om du scrollat dig ända hit (hade nåt med mitt klantiga sätt att beskära den här bilden att göra. Äh, glöm det) så blir det lite familjärt... Jag såg en farbror som påminde så mycket om pappa, så jag kunde inte låta blir att fånga honom på bild! Samma "stil" liksom. Tror att pappa skulle ha gillat Frankrike faktiskt!
 
 
Sen vågade jag inte ta fler bilder. Men när jag såg den sista bilden här ovan, kom jag att tänka på blandningen mellan gammalt och nytt. Och då kommer jag in på ett ämne som jag härmed tillägnar min bror: Båtar!
 
I Antibes ligger ju en av Europas största (djupaste?) hamnar och här har några av de rikaste ankrat, så att säga.
Så jag kommer ner till hamnen och tänker .. wow vilka stora båtar:
 
Men jag ser lite längre bort att det sticker upp "mastar" så jag försöker fota i en "lucka" i muren:
 
Dit måste jag! Tänkte jag och mindes att de pratat om att Zlatan hade några båtar här. Och joda... efter att ha gått in på "inhägnat område" så såg jag dem.. Jag brukar inte bli imponerad, men kolla killen som har fönsterputsarjobbet... och han på vattnet som tvättade båten utvändigt. Helt plötsligt blev vårt lilla B&B lättskött!
 
Det här var bara en av många extremt stora båtar som låg i hamnen. Jag önskar att jag också får ligga där nån gång. (tolka det där som ni vill!)
 
 
Lasse bror... "titta bååten" (internskämt)
Den till vänster är väl i storlek ungefär som Eran.
Den till höger är INTE Finlandsfärjan.
 
och en bild till Cia: Här ute var jag idag. Så långt "hemifrån" har jag aldrig varit utan dig...
 
Jag vandrade vidare och förundrades över hamnområdet:
 
 
Så nu ska jag förundras över mitt liv och gå och lägga mig! För i morgon ska Fröken B&B vara uppe med tuppen! God natt!
 
 
1 Maria - JAG BLOMMAR:

skriven

Hej hej Åsa! På den stranden har jag legat och när vi passerade rådhuset eller vad det nu var så var det också bröllop. Så det är så kul att se dina bilder. Visst var det en gubbe gjord av bokstäver där ute på piren? Eller har jag blandat ihop det med någon annan ort?

Svar: Yes, det finns en gubbe av bokstäver här på piren! Den har jag med i min blogg för nån dag sen...:-)
Åsa Ivarsdotter


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: