Great Gig

Igår då jag och syrran gick på stan, tog jag ett foto på en lekpark och sa: "Ja, idag blir det inte mycket att blogga om" (för då hade vi gjort bort dagens alla "måsten" och tyckte att vi var lite lediga. Det går ju dubbelt så fort när man är två!) Då visste jag inte vad som väntade.
 
Jo, jag visste att gänget med pitebor skulla anlända, varav en av mina bästa vänner, men jag tänkte att de var trötta av resan och bara ville äta och sova. Jag borde ha vetat bättre. För i min väns vokabulär finns inte ordet "lagom". Och givetvis ville hon att jag skulle följa med ut och äta. Och med mig följer syrran självklart. Så vi var sex personer som gick till Le (eller La eller Lö) Bruolet (nåt sånt, ska bli bättre på att ta visitkort och skriva rätt om nu någon skulle få för sig att ta tips från den här bloggen) och till resten av gänget hade jag bokat bord på "Vauban", ett tips jag fått av bekanta som bor här. (och de var för övrigt sjukt nöjda idag med oxfilé med gåslever och tryffel som de åt)
 
Här är det "tjenare och goddag" i köket på Rue Sade då de två gängen - som bokat semester "oberoende" av varandra - träffas och givetvis känner den ena den andra osv (vi bor ju i Piteå - say no more)
 
 
Vi hamnar nere i källaren på (min hittills bästa) restaurang. Här doftar Tommy på en "calva"... mysig miljö och galen och rolig personal:
och så skulle vi ta några fina foton på mig och syrran. Men vi lyckades inte. Vi såg helt galna ut på vartenda ett, så vi la ner.
 
 
Sen... kom jag väl med en av de mindre smartare idéerna. "Vi går på Absint Bar". (å göuda djär som tåoken seg = pitemål för "och de galna gör som tokarna säger") Fast just då var det fantastiskt roligt! När man kommer ner i den källaren (verkar som att allt är i källaren, här i Antibes, men så är det inte. Även om det är lämpligt att sätta sina vänner utan adjektivet lagom, just i en källare) så får man börja med att ta på sig en hatt. Och min vän lagom (hon heter Mari, men vill vara anonym) gillar hattar så här är bara en av de 27 hon testade under kvällen:
Nåja, jag och hennes man var inte sämre: (och här börjar mobilkamerans begränsningar att visa sig. Kanske bra i och för sig)
 
...och sen någonstans efter den här "installationen" (som även gjorde Van Gogh galen) så steg stämningen ytterligare:
 
och så småningom kom det fram en tamburin. Och ni som känner Pyschan och vet hans intensitet som trummis, vet att det här bandet blev ungefär 100% bättre när han klev in. Ett band som för övrigt var det bästa sämsta jag hört någonsin. På sista raden i en låt lyckades jag höra vad det var för nåt "we gånna höv söm fön tönajt" - gonna have some fun tonight. I övrigt fanns det mycket att önska rent musikaliskt. Men glädjen var det inget fel på!
givetvis stängde vi stället och kvällen avslutades med att även Mari var upp på "scenen". Vad säger man... ett Great Gig? (intern piteåkommentar)
 
Så ikväll bloggar jag alltså INNAN vi går ut. Och ikväll blir det fint värre med middag på "Figuier".
och ikväll är det ju fredag!
 
 
Tur att de bara stannar över helgen. Skulle inte orka annars.
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: