Stenar

Idag började jag dagen med att fria till Cia och hon sa Ja:)

Vi hade faktiskt tänkt gifta oss redan i LAS Vegas för två år sen, bara för att ha gjort det "Las Vegas Style", men det blev aldrig av. Vi var nog rädda för vad folk skulle tro...det trodde ni inte va? Att jag skulle bry mig om vad folk tror? Men just gifta sig, tar det flesta på så stort allvar, fast det är upphävt med bara en namnteckning. Krasst? Jodå!

Varför jag friade?? Jag var så otroligt tacksam för att jag fått sovmorgon till kl 8 och hon hade fixat frukost till gästerna. (Sovit som stenad med öronproppar, öppet fönster och totalt överlämnat hönsmammeansvar till Cia)

Så hela förmiddagen var jag så pigg och skurade av bara farten! Här är jag två trappor ner av fyra. På den ena sidan av huset alltså. Visst är det vackert! (trappen alltså! Ja, jag vet att jag är bekräftelsenörd, men nån måtta får det väl vara...) Man skulle kunna kalla den för stentrappa...

Så redan kl 12 var allt klart och en gäst från Ryssland incheckad. (fortfarande 8 arbetstimmar eftersom vi är två, men sjukt nöjda!) Så vi packade, käkade en lunch, sprang förbi antikmarknaden (där Cia fick nåt fuktigt i ögat) och sen på Scootern och iväg till stranden. 

Så idag blev det hela två timmar innan det var dags att åka tillbaka för att ta emot nästa gäst! Fast två timmar var tillräckligt för mig, lätt för att bli rastlös när jag är lite speedad. Hann leka med kameran lite då istället...Mycket folk, verkar vara en ledig dag även för de som bor här:

 
 
 
och alla dessa båtar... eller finlandsfärjor som vi kallar dem.
 
 
och vackra "gamla stan" där vi bor, sett en bit ifrån... med stenmuren som omgärdar den.
 
 
 och Cia fick bestämma plats på stranden idag. Hon valde denna
 
Nämensåatt...hon fick hållas, jag hade ju ändå friat på morgonen. Jag behöll mitt stoneface....
 

Nåväl, när vi kom hem så pysslade Cia på "hemma" medan vi väntade på gästen, så kunde jag gå ut och göra ärenden under tiden. Handlade lite ostar i den ljuvliga ostbutiken som bara ligger ett stenkast (där fick jag till det va? he he)  härifrån. Och fick se en riktig positiv kvinna:

 
Typiskt turistiskt (heter det så? ...kan lätt läsas som Turkiskt, men jag menar så typiskt av mig som "turist" att gilla detta), men jag tyckte det var roligt att se ett vevpositiv och en dam som sjöng på franska. Om ni frågar mig i september kanske jag vill sudda ut det här inlägget.
Sen skulle jag handla städmaterial på "Schlecker" - ett ord som jag verkligen kan, för det uttalas så där slarvigt som jag talar när jag slappnar av: Schlääcker du lampan älschkling...? (Det där blev ett jävla dåligt exempel, låter som om jag har någon som släcker min lampa på kvällarna. Fast jag är ju rätt egenkär och pratar mycket med mig själv... älskling... why not. Klart jag kan säga det till mig själv!)
 
(å dessa parenteser - men det är för att jag skriver ocencurerat och bara låter det flöda. Det är definitivt inte PK att ha så här många parenteser när man skriver, men jag har ju aldrig strävat efter att vara PK heller, och inte får jag betalt för att skriva, så jag skiter i att det är så mycket parenteser.)
(då vet ni)
 
(och så kom jag på att "gamlen´", alltså mina äldre systrar kanske undrar vad PK är. Det är politiskt korrekt)
 
När jag kommer på Schlecker, så är det en skylt. Och eftersom jag är kass på Franska (än så länge) så brukar jag fota skyltar och googla sen. Men här forstod jag rätt fort att det var stängt för ombyggnationer.
 
 
Sen väntade vi och väntade. Jag började med maten, vi fick en snabb glas-vinprovning av Robert (som jobbar med viner och är otroligt kompetent!!) Vi provade alltså inte viner, utan att dricka samma vin, men ur olika glas. Det här tror ni kanske inte, men det var verkligen skillnad på samma vin, fast ur olika glas. Det där kan ni säkert läsa mer om på Cia´s blogg, för hon fick en privatlektion. Ni som blir nyfikna kan läsa mer på:
 
Till slut åt vi då i alla fall. Idag blev det en stekt korv (som verkligen var ett chans-köp. Hon pratade, jag pekade och vips hade jag fyra råa korvar i en påse) till det broccolimos och melonsallad. Jodå, det blev gott (även det, jag vet inte men det mesta är gott här!) Cia knäppte ett foto, med moppefrilla och allt: (ett försök att skoja bort att jag ser rätt sliten ut va? Nu tänker ni att det beror på vinet...?? Nej nej nej. Det är samma flaska vin vi ställer fram varje kväll för att det ändå ska se ut som att vi lever det goda livet.. hrmmmhosthost..)
 
 
Vi hann både äta, tvätta, blogga m.m och till slut ringde gästen och avbokade. Tråkigt, men så blev det. Gästen få ju betala ändå, men vi har ju gärna gäster här! Nåväl, bara släppa och gå vidare! ("kan man debitera för inställd solbränna också", undrade Cia...??)
 
Syrran ringde också idag (en av dem) och hon ska komma ner på tisdag! Ska bli så roligt!! Jävlar vad hon ska få jobba..för här är fullbelagt till helgen. Av elva gäster är åtta från Piteå! Då blir det en blandning av Pitemål, Engelska och Franska då.
 
Har just avslutat kvällen med ett skrattanfall med tena-varning då Cia läser upp mitt namn på Yogi??( nån jävla Facebook sida) Skye Bhakti Freedom nånting och hon hette Aspen Bhakti Ganesh. Givetvis blev det "Hej nu kommer Skajp och Ashberg". Jag skrattar åt små banala ting då jag är trött, så nu ska jag hoppa isäng, tacka för idag och hoppas att få sova stenhårt!
 
 
 
 
1 Anne Stenlund:

skriven

Underbar blogg, you made my day....;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: