Sammanfattning

 
 

Jag tänker att jag ska blogga varje kväll. Men vips så är klockan midnatt och jag väljer (moget, klokt och lite halvtråkigt) att gå och lägga mig istället.

Det har hänt så mycket sen sist jag bloggade.

Vi har börjat ”beta av” (varför heter det beta egentligen? Beta som i blockerare. Beta som i dataspråk. Beta som i sockerbeta…?) äh, beta av, eller bocka av saker på vår lista. "Saker vi vill göra innan vi åker hem från Frankrike". En av punkterna blev: Ligga på en betalstrand. Annars ligger vi givetvis mest på allmänna stränder och trängs med lokalbefolkningen och mestadels turister förstås (vi är ju varken eller) Men så en söndag för en dryg vecka sedan bestämde vi oss för att ta eftermiddagen ledigt och lyxa till det på en strand med solsängar, parasoll och service. Ja, vad ska man säga. För de pengar vi betalade fick vi givetvis ligga skönt (nä, ingen fräck koppling där) och äta gott. Men med den notan, då vi checkade ut så bestämde vi att detta fick vara både första och sista gången. Vi kan köpa många solstolar för de pengarna.

Men det var god mat! Så här nöjd var Cia:

 

Sen har Cia´s väninnor varit här några dagar och då hann vi med en tur till Cannes där damerna ville äta skaldjursplatå. Jag vill mest kräkas när de sätter i sig ostron. Råa. De ser ut som en slemklump. En vanställd clitoris. En albino mördarsnigel. Och det åt dem. Och ja, de påstod att det var gott. Jag tog kött och potatis. Kusinen från landet.

Här lite suddiga kort. Inte för att damerna var suddiga, men det var mörkt på kvällen på terassen och några slängde kläderna direkt!

 
och så skaldjursplatån:

I huset har också Anki och Roger från Luleå varit. Anki var en av gästerna när jag gjorde audition som programledare för Talkshowen ”Eftersnack” i Luleå för sex år sedan. (också god vän med "Vargen", alltså min dåvarande chef. Och inte magikern "Vargen" för Er som är från Piteå). Vi fick prata om detta och skratta åt ”eländet”… minns bara detaljer själv (stressad situation) men Anki tror att hon har kvar DVD:n med programmet på. Har jag tur kanske jag får se det där ”pilotprogrammet” någon gång! Ska ses själv med stora skämskudden framför mig!

De var förresten sådana där ljuvliga gäster, som man bara vill behålla. Hela sommaren. Ni vet den där typen av männsikor som man bara vill hänga med för att de verkar så … äkta. Här är Anki. Roger fastnade på bild också, men från Absinth bar. Och jag vill inte lägga ut den bilden utan att fråga. Den var också suddig. Och Roger har en karriär att tänka på. :-)

 

En av kvällarna drog vi ihop Cia´s gäng, Anki och Roger och våra nyfunna vänner Anita och Rolf. (det är Anita som syns samtala bakom ryggen på mig, på bilden alltså!) En liten sittning på terassen innan, där Ulrica plötsligt ställer sig upp och börjar sjunga för oss. Jag minns inte vad hon sjöng, men jag minns tonerna. Helen Sjöholm, släng dig i väggen (inte så hårt, men ändå!) Det var så vackert!! Stämningen, människorna som blev hänförda, rösten och miljön uppe på taket. Jag fick akut pollenallergi och det tog en stund att återhämta sig. Tänkte direkt att jag vill gifta mig, så hon kan sjunga på mitt bröllop! (nu har vi ju bara den lilla detaljen att det saknas en villig man också. Och passande, kanske ska tilläggas) www.ulrikabeijer.se om ni vill se alla strängar denna vackra kvinna har på sin lyra.

Här är för övrigt gänget som gick ut:

 

Efter en stund på terassen gick vi hela gänget och åt en numera mytomspunnen rätt: Crispy Porc. Jodå. Vi frälste några fler.. Kvällen avslutades på Absinth Bar och alla hattarna...

En av dagarna var jag och Ulrica ut på en Scooter-tur, runt Cap d´Antibes och avslutade med en kaffe i den lilla glasblåsar-byn Biot. Gick även in i kyrkan och tände ett ljus för mina saknade.

 

En till punkt på listan betade vi av en kväll i Juan Les Pins. Dricka en Bellini på Fitzgerald bar, i det kända hotellet Belle Rives. Vi har nu gjort det. Även Hemmingway gjorde det, his way.

 

Veckan gick och givetvis hinner vi med att jobba också! Ibland lite för mycket och för ambitiöst, men vi har bestämt att det SKA vara fint här hela tiden. Och ”fint” tar tid. Men nu har vi ju varit två som skött en persons jobb, vilket inneburit mer fritid (och halv lön. Som inte tål Bellini´s på Belle Rives, men va fan!)

Sen hade vi ju fina Carola på besök! Kvinnan jag skrivit förut om, som hjälpt oss i stort och smått ända sen i frebruari med att komma igång här. Hon har alltså jobbat här för två år sendan. Hon var på en några dagars tur här nere på Rivieran och vi fick ett kort och intensivt besök! Hon hyrde en moppe och vi drog iväg till Saint Paul de Vence. Äntligen! Jag har velat åka dit hela sommaren, men det har liksom inte blivit av. ÅH, så glad jag är att hon ”lurade” iväg oss! Vilken underbar liten by uppe i bergen!!

 Där var vi också in i kyrkan och höll på att hamna på en vigsel. (Cia kom just ut från kyrkan vi hade besökt. Ser ni henne i öppningen precis framför brudparet till höger? Hon tog i alla fall av sig hatten. Och hon finns garanterat på en del bröllopsbilder ute i Europa)
 
Hattar verkar vara centralt i sommar:
och så här glada var vi (särskilt jag?!) över att få träffa Carola "live" och bara suga åt oss av all hennes kunskap!

Lite shopping, lite utsikt, lite lunch, lite tjuv-kikande på de rika människorna som åt på Colombe d´Or.
 

Ett besök av Lena Endre (ja, här händer de mest märkliga saker) som plingade på och ville se hur vi hade det. Hon känner de som äger huset. Det hade ju suttit fint med ett "duckface" här, men den här suddiga får duga)

 

Ja, så kom ju fler pitebor till husets också. Faktiskt kvinnan som delade ut Piteå Kommuns Kulturstipendium till mig för ett antal år sen, under en av mina ”Scenkvällar” som jag då gjorde. Hon är alltså kulturnämndens ordförande. Hon och hennes dotter. Glada och trevliga och livsnjutande kvinnor! Jag önskar att jag får åka med mina barn på semester när jag blir pensionär! Här längst fram till frukosten en av morgnarna:

 

Och Ni som är uppmärksamma (och pitebor?!) ser att Kicki är med på fotot. Den här gången kom hon med TVÅ väninnor. Första gången någon kommit två gånger! (hit alltså. Den här sommaren. Annars händer det säkert rätt ofta). Måste vara ett bra betyg. Att hon dessutom själv äger ett hotell och att hon bokat ett rum i September ...(till hennes dotter som fyller år) måste vi tolka som att det är ett underbart ställe att vara på! Att umgås, att äta, att skratta och bara vara. Och det kunde dessa damer. Frukosten som skulle vara i en timme, blev oftast två. Härliga samtal runt bordet!

 

Här en middag med damerna. Nina, Kicki, Petra, Carola och Cia:

 
Cia åkte hem i måndags för att tävla i Revy-SM (och vi sparkade massor i baken!) och dessa ladys var kvar en natt till, så jag hängde med på deras sista kväll ute.
 
Sen har jag Skype:at med min son och fått roliga nyheter! Det är så härligt när det går bra för ens barn. Det värmer liksom ända in i hjärteroten. Om nu hjärtat har en rot:-) Lycka!!
 
Nu har alla åkt hem. Kvar är jag och ett par från tyskland. Jag har sovit middag. Ska städa ur rummen och lyssna på "sommar" i P1 och bara vara.
 
Avslutar med att skicka en bild från havet. Satt här igår kväll och lyssnade då Kristian Gidlund sommarpratade. Stark upplevelse. Givetvis går tankarna till piteås musiker Stefan i Euskefeurat, som just gått bort i cancer. Fan.
Det gäller att leva medans man lever. Vi hörs mina vänner...
 
 
 

 

 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: