Utflykter och undanflykter

Ungefär 25 personer som jag känner kommer att passera Rue Sade B & B, den här sommaren. Några har redan varit och några fler kommer. Några flyktigt bekanta och några riktigt nära vänner. Det är så roligt att folk är nyfikna på mitt sommarjobb! Och än finns det plats om någon är sugen...! Boka på www.ruesade.se.
Piteå-Tidningen har också ringt och gjort en intervju, som kommer i "Palt-bladet" nån helg här framöver (vet ej riktigt när än. förmodligen när det blir nyhetstorka.)
 
Än är det inte nyhetstorka på bloggen. Ska visa några bilder jag helt glömt att lägga ut från tidigare. Den här fina bilden tog Ingrid, från Villa Asmodee, (ett vackert hus där man kan hyra lägenheter/studios här i Antibes). Hon fångar mig och Caritha och Gudrun!
 
 
Och den här tog Caritha. Jag brukar tänka ibland att inte är det underligt att man är singel.. ha ha!
 
 
Jag kan nästan inte vara i solen (för varmt!), så solhatt, parasoll och solskyddsfaktor kommer att göra mig ung och vacker länge... ehumm... eller åtminstone inte se ut som ett soltorkat russin :-) Nej, det här med strandmode, blir nog aldrig min grej!
 
Men jag lovade ju några bilder från igår. Vi åkte alltså scooter till Cannes, hittade hamnen och köpte en biljett till ön Saint Honorat.  Det var en härlig båttur på 20 minuter och 14 Euro. Inklusive returbiljett, tack och lov!
På plats så hittade vi ett litet kapell, där vi gick in och bara satt i skuggan ett tag. Sen en tur upp i en av borgarna/fästningarna som skyddade munkarna från inkräktare förr i tiden. Vi hade en söt liten guide som hette Jean-Marie och som tittade i taket hela tiden han pratade med sin alldeles fantastiska fransk-engelska.
 
 
Här är byggnaden från håll:
 
Väl uppe, så började vi ställa frågor om honom i stället och då tittade han i ögonen. Han skulle inte bli munk, men han läste teologi och jobbade som voluntär på klostret. Kanske tittade han uppåt för att söka stöd.. :-) ??
 
 
 
Lite utsikt från tornet:

Sen hittade Cia lavendel! (en av våra punkter på "must-do-in-France" är just att se ett lavendelfält. Men det här var inget fält. Mer en äng. Vi har inte bestämt än om det räknas...)

Och vi hittade en liten butik. Det gör vi alltid. De gör egen honung, olivolja, vin, tvålar etc. Hade tänkt köpa vin men blev snål. Kan det verkligen vara så gott vin att man kan ta flera tusen för en flaska...? Är för lite vinkännare för att testa. De dyraste hade ingen prislapp, bara inlåsta i skåp. Men mellan 35 och 250 Euro såg vi priser på. Jag köpte en tvål. Jodåsåatt...
 
Sen hem igen med båten, upp på Scootern och iväg och leta mat! Kl: 18 på kvällarna ska man inte bli hungrig på rivieran. De flesta öppnar 19. Men när vi frågat på fjärde eller femte restaurangen och blodsockret var lågt, fick vi till sist på nåder sätta oss på en ännu icke öppnad restaurang. Vi måste ha sett undernärda ut (Hur nu det kan gå till i kaloriernas epicentrum). Sen var vi nöjda och glada och kunde köra hemåt igen:
 

På kvällen blev det film-tajm och vi laddade stort med att ha en filmkväll... Men efter en timme så sov ni nästan bägge två. Så vi gick och la oss. Och hur det gick kunde ni ju läsa om igår. Det gick ju inte så bra. Vi fick vara låssmeder/brandmän och rädda en kvinna ut ur en toalett, där dörren gått i baklås.
Med den adrenalin-kicken timmen innan midnatt, så blev det inte mkt sömn i natt heller.
 
Men det var Cias tur att göra frukost och jag fick sova lite längre. Sen blev det lite städ/handling och så drog vi iväg till Cap d´Ail. En liten blå lagun som ligger nästan i Monaco. Vägen dit var magisk! Efter Nice så kör man igenom några små pärlor som Villafranche Sur Mer och Eze. Det är med såna här upplevelser som med att försöka förklara hur gott någonting är. Eller hur skönt. Eller hur vackert. Det känns "futtigt" att med mobilbilder försöka beskriva denna upplevelse, men det är enda sättet jag har just nu. Ord finns inte:
 
 
 
 
120 trappsteg var det, ni vet såna här låååånga. Så trots att man var nybadad, så var man blöt igen innan vi var uppe vid parkeringen.
Nästan åtta mil blev det idag på Scootern. Sen hem och städa ett rum och laga mat och sen krascha på rummet. Blogga lite, läsa lite och surfa lite. Nu dags för att sova lite. förhoppningsvis! Min tur att göra frukost i morgon:-) Sen blir det lite fler undanflykter från att städa... så man får jobba på solbrännan lite! Under parasollet...
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: