Spännande?

Idag fick jag återuppta ”jobbet” igen och fixa med frukost och annat pyssel i huset. Kändes riktigt bra att få gå upp på marknaden och till bageriet i morse och hälsa på de andra på gatan. ”Bonjour Madame” av fiskhandlaren, slaktaren, bagaren, osthandlaren osv. Man blir sedd och får ett leende innan man ens hunnit vakna ordentligt. Det är inte illa!

Och vilka gäster vi har här! Varma, vänliga, trevliga och enkla. En av dem är dessutom en av de ”kändisar” i humor-Sverige som jag uppskattar väldigt mycket! Kul att få en annan och personligare bild av människan bakom ”figurerna”. Gillar den här personen ännu mer nu.

På tal om figurer… jag brukar inte ha så stora nojor över min kropp, men årets ”Beach 2013” tål att funderas på, (medan jag äter croissanter, pizzor, dricker öl och vältrar mig i Franska ostar, skinkor och viner. Det här måste vara de goda kaloriernas epicentrum.)

Nåväl, medan jag fortsätter att fundera på det så kan jag berätta att vi idag har varit till Nice! Vi tog tåget (den här gången helt och hållet med mening. Har nämligen åkt åt helt fel håll en gång med min syster och hamnat i Nice fast vi skulle till Antibes...) Vi hade tänkt åka Scooter, men den står still sen länge, eftersom det verkar ta en himla tid i Frankrike att få saker och ting försäkrade. Scooter hade varit fantastiskt, för det är värmebölja här (29 grader!) Nåväl, man glömmer sorger fort här, så efter en sen lunch, blev det stenstranden i Nice. Vi var inte ensamma....

 
Efter ett par dopp och lite gungande i vågorna, så var det dags att handla kaffe till våran specialmaskin (med kaffekapslar som bara finns i Nice. Låter kanske opraktiskt, men Nice är ett trevligt utflyktsmål) och om det är rörigt på stranden är det extrem ordning i butiken:
 

 
...har ofta drömt om att ha sån där ordning i mitt liv. Med bara två små gluggar, så att det ändå inte är heeelt perfekt, för det skulle verka konstigt. Blir lite rastlös i såna där fina butiker, får lust att börja sjunga eller bara prata lite högt eller nåt för att bryta den strikta, kostymklädda, tystlåtna stämningen. Cia tyckte att det var lite kaffe-sekt över det hela. Det kan stämma... så därför tog jag t.om fotot i smyg. Förväntade mig en hand på min axel som skulle säga: "Kom med här..."  DET väl varit lite spännande att blogga om. Nej, inte ens en liten sång blev det.
 
Men vi fortsatte att vandra. Vi skulle inte shoppa just nåt mer än kaffe...

Men nån liten påse blev det ändå...

Jag och Cia har samma fetisch. Hudsmörja. Smorsel. Crémer. Kärt barn har många namn. Vi älskar fina små burkar som doftar gott och mjukgör och rengör och fräschar upp och lyfter och scrubbar och .... Ja, ni hör ju själva att vi är två mycket sjuka människor. Min pappa skulle ha sagt att det räcker med tvål och vatten. Eller förresten det skulle säkert flera av mina vänner också påstå. Men vi tror fortfarande på att vi blir snyggare och snyggare ju mer vi smörjer! Och kom nu inte och slå hål på den bubblan, för idag har vi handlat "kräm de la kräm" för flera kronor på Sephora!
Tänk att mamma, förr i tiden, klarade sig med Nivea (den blå platta burken med vit text) och Klöver Vaseline (den gula burken med en fyrklöver på). Konstigt att hon var så vacker ändå.
 
 
Annat spännande som har hänt idag då... ja, det var väl att jag fick skavsår på låren. Har för tjocka lår (tydligen!) och hade klänning idag. Jag borde ha haft byxor. Hud mot hud (läs lår mot lår) lite svett, saltvatten och långa promenader har i kombination ikväll visat sig bli små svullnader - på de redan svullna låren - på insidan av låren, med små röda värmeutslag på. Ni vet såna som kidsen hade när de var små och hade blöjor på sommaren. Ja, på den tiden när man la blöjan i en plastsnibb och knöt plasten på sidorna i stora knutar. Inte undra på att de fick värmeutslagsprickar...stackars barn.) Och när jag tänker på barnen så vill jag gratulera stort min son (numera vuxen!) som idag klarat fys-testet som en del i ansökningen till polishögskolan! Där är det inga lår som gnider mot varandra inte! Bra jobbat, käre son!!
(nu blev ju det här lite konstigt att jag drog in dig, Simon, i mina värmeutslag. Men du vet att jag har en virrig hjärna och att jag bara menar väl. Bra jobbat!)
 
Det andra spännande som hände idag var att rörmockaren kom. Nu kanske en del tror (som känner mig väl) att jag även får allergiutslag av såna, men icke! Inte franska rör-krökare i alla fall. Det här exemplaret var så fint och fast och ... ja, ja.. alldeles för ungt! Men titta får man. Skulle fånga honom på bild men tjuvfotade (då också!) och fick bara med ryggtavlan...
 

Vi har i alla fall en ny varmvattenberedare installerad idag. Han kommer nog och justerar värmen i den i morgon. Hett!
 
Det tredje spännande som hände idag var att vi såg klotter på tåget, satt och filosoferade och hade lite att göra:

... tänkte att poussiere betyder säkert "f-tta" eller nåt annat fräckt. Låter ju som pussy typ. Våra fördomar om klottrare skulle snart besannas...för med Google translate löser sig det mesta... eller?
 
 

Kan det månne vara en poet som varit framme? Eller måste jag ringa Margit, min Franska-coach för att stilla min nyfikenhet. Sista förslaget som Google Translate hade var:
 
 

Raketgevär. Djupt.... Men vi är ju också i en stad där både Picasso och Taube har levt. 
 
I morgon får jag finfrämmande från Piteå! Bäst jag går och lägger mig!
 
1 Boel:

skriven

Ja, det är märkligt det här med kaffet nuförtiden. Min bror är med i något slags klubb (eller som Cia kallar det - sekt) och handlar i en finbutik för bara medlemmar när han är i Stockholm. Konstigt. Vad är det för fel med kokkaffe undrar jag? Eller presso? Eller brygg? Vilken miljöförstöring med alla dessa kapslar som bara slängs! Hur blev det så? Eller bör jag fundera på viktigare saker? Hursomhelst så är det skitkul att du är tillbaka och har börjat skriva igen!

Svar: ja, det är en märklig värld vi lever i... (även om jag får lov att erkänna att det är ett riktigt gott kaffe...)
Åsa Ivarsdotter


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: