Fint och fult

Igår gick vi till en riktigt fin restaurang och åt mycket och gott. Tror jag räknade till åtta rätter (jag åt upp flera dagslöner i alla fall) Kul att ha testat en Guide Michelin Restaurang, men det var för stelt för min smak. Inga riktigt roliga servitörer och så kändes det som om jag var tvungen att sitta rak i ryggen och varken släppa ut magen eller min spontanitet.
 
Men min största behållning var då det kom ett sällskap där någon måste ha varit superkänd, för helt plötsligt var det stor uppmärksamhet åt det sällskapet. Men jag ser ju inte franska filmer (förutom "En oväntad vänskap" som ni måste se om ni inte har gjort det) så jag visste ju inte vem någon var. Men... de hade en hund med sig. Givetvis i smoking. Givetvis med en egen plats vid bordet. Och givetvis fick han någon gott av husse då och då.
 
Gjorde en liten "sammanfattning" av maten med en liten rolig app på telefonen (det är ju numera en klassiker. Man kan inte äta nåt utan att fota maten först. Lite sjukt faktiskt, men nu gjorde jag det ändå). Kunde inte låta bli att ha med hunden där också:
 
 
och ikväll var vi hela sällskapet tillsammans. Här härliga Grethe just innan den vackra efterrätten!
 
Blev en tidig kväll för oss - helt däckade av all mat. Livat och högljutt på torget utanför i natt, så jag var glad att vi la oss i tid, blir ändå korta nätter här:-) När jag kan franska kommer jag att veta vad alkisarna i Antibes avhandlar för ämnen hela nätter just nedanför mitt fönster.
 
I morse efter frukost hamnade männen i soffan och slappade och bläddrade i några av alla fantastiska böcker som finns här. Finns något för alla smaker.
 
 
Och under tiden planerade kvinnorna dagens utflykter. Regnet öste ner idag, så en bra dag för att utforska området, kulturen, maten osv. Mari har lärt mig massor eftersom hon varit här ca 20 gånger tidigare (inte just på Rue Sade, men i Antibes med omnejd då hennes tidigare svärfar bodde i trakterna)
 
 
Medan gästerna var ute, så blev det lite städning och handling som vanligt. Och sen faktiskt en liten power-nap. Skönt! Min syrra sover aldrig middag så hon gick och köpte blommor medan jag sov. Kan man ha det bättre?
 
Sen hade jag lovat att bjuda på en Bloody Mary till Mari. Hur kan man sätta ihop så många dåliga ingredienser och ändå få en drink som är en sån klassiker??
 
Följde sedan de rödkindade gästerna (Bloody Mary sätter igång blodcirkulationen verkar det som. Eller så var jag lite hård på tabascon) till restaurangen jag bokat bord på. Lite extra service när det är goda vänner:-)
 
Sen passade jag och syrran på att jämna ut balansen med maten - jämfört med igår. Vi delade på en pizza. Och jag kunde både släppa ut magen och spontaniteten när huset var tomt en stund. Vi såg streamad melodifestival och drack en öl. Skönt och slappt.
 
 
Men som vanligt med min virriga hjärna, så kom jag på mitt i en ledig lördagkväll..."undrar vart ludden tar vägen" efter att ha tvättat lite handdukar:
 
Jo, bilden är suddig, men luddet hittades inte. (tror att syrran skrattade när hon fotade, förstår inte varför)
 
Nu är de nog på väg hem igen gästerna och de åker redan vid 07 i morgon bitti, så jag ska försöka mig på en tidig kväll. Och kanske lära mig nåt nytt ord på franska. Via mitt sovrumsfönster.
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: