Hemma

Så var sommaren i Frankrike slut. Åkte hem i går och sista timmarna  irrade vi runt som yra höns. Blöt i svett som vanligt. Vi sa hej då till "vännerna" på marknaden. Blomsterhandlarn, frukthandlarn, bageriet, osthandlarn, slaktaren där Jean Jaques, även kallad JJ, jobbar. Han har förgyllt mina dagar med prat, skratt, tjuvnyp, kindpussar och bus. Inte har jag förstått många ord, men han har pratat ändå! I morse förklarade jag att vi skulle åka hem, och så förstod jag att han sa att vi skulle prata mer nästa år, då jag lärt mig franska:) Vi får väl se!

(här sätter han in ett finger i örat, just när Cia knäpper kortet. En liten busig pojke i en gammal (?) mans kropp:)

 (p.s Ni som följer bloggen - ser ni att jag har på mig skorna, som jag var arg över förut? Nu är de ingådda!)
 
 
Efter en stressig morgon åkte vi så till flyget. Det här lilla charmtrollet åkte med i taxin också. Morris! Kolla leendet!

En otroligt rolig taxiresa till flyget med Phillipe, som varit vår trogna chaufför till alla gäster hela sommaren. Han var så fräck så t.om jag nästan rodnade! ( ja, jag sa nästan) Han undrade varför jag inte "prövat" nån fransman i sommar och jag sa att jag inte ville och att jag var rädd för att bli kär. Och han svarade, på sin "allå-allå-hemliga-armén-fransk-engelska"... Nååå, nåt fööll in lööv, just one fööck. Det kom så oväntat (han har varit präktig hela sommaren) nåväl.. Vi fortsatte på temat, och vips var vi framme på flyget.

Han lovade att hjälpa mig nästa sommar om jag ville. Bara säga vilken typ och vilken storlek jag ville ha. På mannen alltså.

Och på tal om storlek så måste jag bara visa en bild. Jag själv brukar ha linnen som är lite tighta, för att liksom hålla in magen. Eller kläder som döljer det som putar ut. Vissa män verkar tycka om att göra precis motsatsen. Dra upp tröjan, luta dig tillbaka och låt fläsket synas!

 
och på tal om fläsk (vilka jävla programledar-övergångar här va?!) så avslutade vi sista kvällen med ... Crispy Pork... ta daaa! På favoritrestaurangen och med trevligt sällskap från... Piteå! ...ta daaa! Är ni förvånade?
Det var deras sista kväll också i Antibes, så det kändes klockrent med pitebor till bords! Det har ju passerat några under sommaren :-)
(...borde räkna dem och fråga Antibes kommun om de har nån slags provision att dela ut till de som lockar turister till "byn") 
De här två var i alla fall av det trevligaste slaget! Janne och Helen är pratglada och glada och har många resor i bagaget. Jag kommer särskilt att minnas historierna om Detroit och Brago-kexen. Tack för sällskapet!

Vi gjorde ju en lista i början av sommaren, över saker vi ville göra innan vi åkte hem. Igår prickade vi även av: "att äta grodlår". Inget märkvärdigt, smakade som kyckling ungefär, men med en massa små ben i. Nä, det äter jag nog inte igen. Men en annan punkt på listan, var att festa loss på en flaska äkta Champagne. Det gör jag GÄRNA om igen! (jag hade ju fuskat då jag fyllde år, eller inte fuskat, utan övat heter det. Jag hade övat den kvällen, men det gills ju inte då inte Cia var med. Så jag var TVUNGEN att göra om det. Jodåsåatt....)
 
 
Nåväl, från champagne till mellanmjölk. Allt flöt på bra med flygen och jag var den enda på flyget från Arlanda till Luleå som åkte i rosa tunika, bastväska och sandaler. Allt annat gick i grått/svart/portföljer.

Lite kylslaget då jag kom hem. Men vad gör väl det när mottagandet är det varmaste med syster Anita som hämtar på flyget, har tänt ljus, bäddat rent, handlat mat, beställt norrsken, städat (som jag inte tror att jag kommer att göra närmaste månaden igen efter att ha tagit mig skurvatten över huvudet sista dagarna i Frankrike.)
 
Mysigt att komma hem alltså! Och så få ligga sked.
Med det här charmtrollet!
 
 
Men även om jag nu kavlar upp ärmarna och ger mig in i en intensiv jobb-höst, så kommer jag att fortsätta blogga. På mitt vanliga, enkla, felstavade, parentes-aktiga sätt. Prestigelöst och för att hänga med själv.
 
Resan till Frankrike var ett äventyr. Nu fortsätter det, fast här hemma. Det ständiga äventyret som heter livet.
 
 

 
 
 
 

 

 

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: